sábado, 14 de diciembre de 2013

Novetats en els reglaments dels impostos sobre la renda / Novedades en los reglamentos de los impuestos sobre la renta

Els reglaments dels impostos que graven l’obtenció de renda (IRPF, IS i IRNR) han estat modificats pel Reial Decret 960/2013, de 5 de desembre, que també ha introduït alguns canvis en el reglament de gestió i inspecció i en el de recaptació.

Les principals novetats incorporades pel RD 960/2013, de 5 de desembre, són les següents:

1) Modificacions en el reglament de l’IRPF

Es modifica l’art. 32.2 del RD 439/2007, de 30 de març, pel qual s’aprova el Reglament de l’Impost sobre la Renda de les Persones Físiques (RIRPF), en relació amb les circumstàncies excloents de l’aplicació del mètode d’estimació objectiva en funció de l’import dels rendiments íntegres respecte d’aquells contribuents que exerceixin activitats els ingressos de les quals estiguin sotmesos al tipus de retenció de l’1%, d’acord amb els nous límits introduïts en la LIRPF aplicables a partir de l’1 de gener de 2013. També es modifica l’art. 68.6 RIRPF (dedicat a l’obligació de conservar factures) per afegir l’obligació de portar, a partir de l’1 de gener de 2014, un llibre registre de vendes o ingressos per a aquests contribuents.

D’altra banda, respecte a la deducció per inversió en habitatge habitual, atès que ha estat suprimida des de l’1 de gener de 2013, s’elimina el capítol I del títol IV del RIRPF (arts. 54 a 57) dedicat a  aquesta deducció, preveient-se la seva aplicació transitòria a l’efecte de l’aplicació del règim transitori previst per a la deducció en la DT 18ª LIRPF. Així mateix, s’eliminen les referències normatives a la deducció per inversió en habitatge habitual en matèria d’obligació de declarar (art. 61 RIRPF).

A més, en desaparèixer la regulació de la deducció per inversió en habitatge habitual i amb ella el concepte d’habitatge habitual, es defineix aquest concepte a l’efecte de l’aplicació de determinades exempcions (nou art. 41 bis RIRPF), donant continuïtat al que fins ara venia aplicant-se, i d’acord amb el concepte que s’estableix en la LIRPF.

També relacionat amb aquest assumpte, en relació amb la regularització de deduccions per incompliment de requisits (DT 3ª RIRPF), s’adapta el text reglamentari a la configuració transitòria de la deducció per inversió en habitatge habitual i s’actualitzen les referències al sistema de finançament autonòmic.

Així mateix, es modifiquen els arts. 86, 87 i 88 RIRPF, relatius a la presa en consideració de la deducció per inversió en habitatge a l’efecte de la determinació dels pagaments a compte, a fi d’adequar-los al règim transitori de la deducció i sense que tal modificació comporti per als contribuents que tinguin dret a l’aplicació del citat règim transitori variació alguna respecte de les normes fins ara en vigor.

D’altra banda, es modifica l’art. 61 RIRPF, en relació amb l’import del límit determinant de l’obligació de declarar quan el rendiment del treball es percebi de diversos pagadors, adaptant-ho a la quantia legalment establerta.

Respecte d’aquelles persones o entitats que tenen obligació mensual de presentar la declaració i realitzar l’ingrés corresponent a retencions i ingressos a compte, s’elimina el termini excepcional que existia en relació amb la declaració i ingrés corresponent al mes de juliol (art. 108.1 RIRPF).

A més, es modifica l’art. 83.3.e RIRPF, eliminant l’obligació d’aportar a l’ocupador la còpia del testimoniatge literal de la resolució judicial que fixi la pensió compensatòria o l’anualitat per aliments perquè tingui en compte tals pagaments en el càlcul del tipus de retenció aplicable al treballador, sent suficient la comunicació de tal situació a l’ocupador.

S’estableix una nova obligació d’informació, en l’art. 69.1 RIRPF, per a les empreses de nova o recent creació els partícips o accionistes de les quals haguessin subscrit accions o participacions amb dret a la deducció per inversió en aquest tipus d’entitats.

Finalment, es regula en el nou art. 97.2 RIRPF la base de retenció sobre els guanys patrimonials derivats de transmissions o reemborsaments d’accions i participacions d’institucions d’inversió col·lectiva.

2) Modificacions en el reglament de l’IS

S’introdueixen canvis en l’art. 5 del RD 1777/2004, de 30 de juliol, pel qual s’aprova el Reglament de l’Impost sobre Societats (RIS) per estendre l’aplicació dels plans especials d’amortització que hagin estat objecte d’aprovació per determinats elements patrimonials a aquells altres que tinguin les mateixes característiques de caràcter físic, tecnològic, jurídic i econòmic, l’amortització dels quals s’iniciï en els tres anys següents respecte del moment de l’aprovació del pla.

Es regula, d’altra banda, en el nou capítol IX del títol I (arts. 32 bis a 32 septies RIS), el procediment a seguir en els supòsits d’acords previs de valoració o de qualificació i valoració de rendes procedents de determinats actius intangibles. S’estableix, en aquest sentit, una detallada normativa en relació amb l’inici del procediment, la tramitació, terminació i efectes de l’acord, l’òrgan competent, la modificació de l’acord i la pròrroga del mateix.

Així mateix, es regula, en el nou capítol III del títol II (arts. 40 bis i 40 ter RIS), el tràmit procedimental corresponent als plans especials d’inversió, en el supòsit de la deducció per inversió de beneficis.

S’estableix, en l’art. 49 RIS, el termini de presentació i el contingut mínim de la nova comunicació a que es refereix el règim fiscal especial d’arrendament financer regulat en el TRLIS, d’acord amb la redacció donada al mateix per la Llei 16/2012, de 27 de desembre, per la qual s’adopten diverses mesures tributàries dirigides a la consolidació de les finances públiques i a l’impuls de l’activitat econòmica.

Finalment, es modifica l’art. 66.1 RIS, en relació amb aquelles persones o entitats que tenen obligació mensual de presentar la declaració i realitzar l’ingrés corresponent a retencions i ingressos a compte, per a eliminar el termini excepcional que existia en relació amb la declaració i ingrés corresponent al mes de juliol.

3) Modificacions en el reglament de l’IRNR

Les novetats en el RD 1776/2004, de 30 de juliol, pel qual s’aprova el Reglament de l’Impost sobre la Renda de No Residents (RIRNR) afecten, d’una banda, a l’art. 20, en relació amb l’àmbit d’aplicació del Gravamen Especial sobre béns immobles d’entitats no residents, d’acord amb la recent modificació introduïda en el TRLIRNR, consistent en limitar la seva aplicació a les entitats residents en un país o territori que tingui la consideració de paradís fiscal.

D’altra banda, els canvis introduïts en el RIRNR afecten a l’art. 15.1, respecte d’aquelles entitats que tenen obligació mensual de presentar la declaració i realitzar l’ingrés corresponent a retencions i ingressos a compte, eliminant el termini excepcional que existia en relació amb la declaració i ingrés corresponent al mes de juliol.

A més, es duen a terme les modificacions precises per adaptar-se a  les reformes de la Llei 35/2003, de 4 de novembre, d’Institucions d’Inversió Col·lectiva, relatives a la possibilitat que les participacions en fons d’inversió espanyols puguin figurar en el registre de partícips de la gestora del fons a nom del comercialitzador per compte de partícips. A aquests efectes, s’efectuen en el RIRNR les necessàries modificacions en els preceptes relatius al subjecte obligat a practicar retenció o ingrés a compte i en la determinació de la base de retenció en les transmissions o reemborsaments d’accions o participacions en institucions d’inversió col·lectiva (arts. 7.3, 11.2 i 13.3 RIRNR).

Finalment, es modifica l’apartat 3.c de la DA única RIRNR, amb la finalitat de potenciar la competitivitat del sector de la inversió col·lectiva espanyola en l’exterior, simplificant les obligacions d’informació previstes en relació amb la comercialització a l’estranger d’institucions d’inversió col·lectiva espanyoles.

4) Modificacions en el reglament de gestió i inspecció

Es modifica el RD 1065/2007, de 27 de juliol, pel qual s’aprova el Reglament General de les actuacions i els procediments de gestió i inspecció tributària i de desenvolupament de les normes comunes dels procediments d’aplicació dels tributs (RGGIT) en relació amb les obligacions d’informació, per incloure al comercialitzador de fons espanyols com a nou obligat tributari (apartats 1.a i 4 de l’art. 42, així com lletres e i f de l’art. 47.1 RGGIT).

5) Modificacions en el reglament de recaptació

Els canvis en el RD 939/2005, de 29 de juliol, pel qual s’aprova el Reglament General de Recaptació (RGR) afecten, d’una banda, a la modificació de l’art. 29.1, en relació amb la regulació dels terminis en què les entitats col·laboradores realitzaran l’operació d’ingrés en el Tresor de les quantitats recaptades durant cada quinzena.

I, d’altra banda, s’afegeix en l’art. 19.3 RGR, relatiu a l’horari de caixa en què les entitats col·laboradores han d’admetre els ingressos, que cada Administració tributària podrà limitar la prestació del servei a un nombre d’hores inferior, dins de l’horari de caixa.

---------------------------------------------------------------------------

Los reglamentos de los impuestos que gravan la obtención de renta (IRPF, IS e IRNR) han sido modificados por el Real Decreto 960/2013, de 5 de diciembre, que también ha introducido algunos cambios en el reglamento de gestión e inspección y en el de recaudación.

Las principales novedades incorporadas por el RD 960/2013, de 5 de diciembre, son las siguientes:

1) Modificaciones en el reglamento del IRPF

Se modifica el art. 32.2 del RD 439/2007, de 30 de marzo, por el que se aprueba el Reglamento del Impuesto sobre la Renta de las Personas Físicas (RIRPF), en relación con las circunstancias excluyentes de la aplicación del método de estimación objetiva en función del importe de los rendimientos íntegros respecto de aquellos contribuyentes que ejerzan actividades cuyos ingresos estén sometidos al tipo de retención del 1%, de acuerdo con los nuevos límites introducidos en la LIRPF aplicables a partir de 1 de enero de 2013. También se modifica el art. 68.6 RIRPF (dedicado a la obligación de conservar facturas) para añadir la obligación de llevanza, a partir de 1 de enero de 2014, de un libro registro de ventas o ingresos para estos contribuyentes.

Por otra parte, respecto a la deducción por inversión en vivienda habitual, dado que ha sido suprimida desde el 1 de enero de 2013, se elimina el capítulo I del título IV del RIRPF (arts. 54 a 57) dedicado a esta deducción, previéndose su aplicación transitoria a efectos de la aplicación del régimen transitorio previsto para la deducción en la DT 18ª LIRPF. Asimismo, se eliminan las referencias normativas a la deducción por inversión en vivienda habitual en materia de obligación de declarar (art. 61 RIRPF).

Además, al desaparecer la regulación de la deducción por inversión en vivienda habitual y con ella el concepto de vivienda habitual, se define este concepto a efectos de la aplicación de determinadas exenciones (nuevo art. 41 bis RIRPF), dando continuidad al que hasta ahora venía aplicándose, y de acuerdo con el concepto que se establece en la LIRPF.

También relacionado con este asunto, en relación con la regularización de deducciones por incumplimiento de requisitos (DT 3ª RIRPF), se adapta el texto reglamentario a la configuración transitoria de la deducción por inversión en vivienda habitual y se actualizan las referencias al sistema de financiación autonómico.

Asimismo, se modifican los arts. 86, 87 y 88 RIRPF, relativos a la toma en consideración de la deducción por inversión en vivienda a efectos de la determinación de los pagos a cuenta, con objeto de adecuarlos al régimen transitorio de la deducción y sin que tal modificación comporte para los contribuyentes que tengan derecho a la aplicación del citado régimen transitorio variación alguna respecto de las normas hasta ahora en vigor.

Por otra parte, se modifica el art. 61 RIRPF, en relación con el importe del límite determinante de la obligación de declarar cuando el rendimiento del trabajo se perciba de varios pagadores, adaptándolo a la cuantía legalmente establecida.

Respecto de aquellas personas o entidades que tienen obligación mensual de presentar la declaración y realizar el ingreso correspondiente a retenciones e ingresos a cuenta, se elimina el plazo excepcional que existía en relación con la declaración e ingreso correspondiente al mes de julio (art. 108.1 RIRPF).

Además, se modifica el art. 83.3.e RIRPF, eliminando la obligación de aportar al empleador la copia del testimonio literal de la resolución judicial que fije la pensión compensatoria o la anualidad por alimentos para que tenga en cuenta tales pagos en el cálculo del tipo de retención aplicable al trabajador, siendo suficiente la comunicación de tal situación al empleador.

Se establece una nueva obligación de información, en el art. 69.1 RIRPF, para las empresas de nueva o reciente creación cuyos partícipes o accionistas hubieran suscrito acciones o participaciones con derecho a la deducción por inversión en este tipo de entidades.

Finalmente, se regula en el nuevo art. 97.2 RIRPF la base de retención sobre las ganancias patrimoniales derivadas de transmisiones o reembolsos de acciones y participaciones de instituciones de inversión colectiva.

2) Modificaciones en el reglamento del IS

Se introducen cambios en el art. 5 del RD 1777/2004, de 30 de julio, por el que se aprueba el Reglamento del Impuesto sobre Sociedades (RIS) para extender la aplicación de los planes especiales de amortización que hayan sido objeto de aprobación para determinados elementos patrimoniales a aquellos otros que tengan las mismas características de carácter físico, tecnológico, jurídico y económico, cuya amortización se inicie en los tres años siguientes respecto del momento de la aprobación del plan.

Se regula, por otra parte, en el nuevo capítulo IX del título I (arts. 32 bis a 32 septies RIS), el procedimiento a seguir en los supuestos de acuerdos previos de valoración o de calificación y valoración de rentas procedentes de determinados activos intangibles. Se establece, en este sentido, una detallada normativa en relación con el inicio del procedimiento, la tramitación, terminación y efectos del acuerdo, el órgano competente, la modificación del acuerdo y la prórroga del mismo.

Asimismo, se regula, en el nuevo capítulo III del título II (arts. 40 bis y 40 ter RIS), el trámite procedimental correspondiente a los planes especiales de inversión, en el supuesto de la deducción por inversión de beneficios.

Se establece, en el art. 49 RIS, el plazo de presentación y el contenido mínimo de la nueva comunicación a que se refiere el régimen fiscal especial de arrendamiento financiero regulado en el TRLIS, de acuerdo con la redacción dada al mismo por la Ley 16/2012, de 27 de diciembre, por la que se adoptan diversas medidas tributarias dirigidas a la consolidación de las finanzas públicas y al impulso de la actividad económica.

Finalmente, se modifica el art. 66.1 RIS, en relación con aquellas personas o entidades que tienen obligación mensual de presentar la declaración y realizar el ingreso correspondiente a retenciones e ingresos a cuenta, para eliminar el plazo excepcional que existía en relación con la declaración e ingreso correspondiente al mes de julio.

3) Modificaciones en el reglamento del IRNR

Las novedades en el RD 1776/2004, de 30 de julio, por el que se aprueba el Reglamento del Impuesto sobre la Renta de No Residentes (RIRNR) afectan, por un lado, al art. 20, en relación con el ámbito de aplicación del Gravamen Especial sobre bienes inmuebles de entidades no residentes, de acuerdo con la reciente modificación introducida en el TRLIRNR, consistente en limitar su aplicación a las entidades residentes en un país o territorio que tenga la consideración de paraíso fiscal.

Por otro lado, los cambios introducidos en el RIRNR afectan al art. 15.1, respecto de aquellas entidades que tienen obligación mensual de presentar la declaración y realizar el ingreso correspondiente a retenciones e ingresos a cuenta, eliminando el plazo excepcional que existía en relación con la declaración e ingreso correspondiente al mes de julio.

Además, se llevan a cabo las modificaciones precisas para adaptarse a las reformas de la Ley 35/2003, de 4 de noviembre, de Instituciones de Inversión Colectiva, relativas a la posibilidad de que las participaciones en fondos de inversión españoles puedan figurar en el registro de partícipes de la gestora del fondo a nombre del comercializador por cuenta de partícipes. A estos efectos, se efectúan en el RIRNR las necesarias modificaciones en los preceptos relativos al sujeto obligado a practicar retención o ingreso a cuenta y a la determinación de la base de retención en las transmisiones o reembolsos de acciones o participaciones en instituciones de inversión colectiva (arts. 7.3, 11.2 y 13.3 RIRNR).

Finalmente, se modifica el apartado 3.c de la DA única RIRNR, con la finalidad de potenciar la competitividad del sector de la inversión colectiva española en el exterior, simplificando las obligaciones de información previstas en relación con la comercialización en el extranjero de instituciones de inversión colectiva españolas.

4) Modificaciones en el reglamento de gestión e inspección

Se modifica el RD 1065/2007, de 27 de julio, por el que se aprueba el Reglamento General de las actuaciones y los procedimientos de gestión e inspección tributaria y de desarrollo de las normas comunes de los procedimientos de aplicación de los tributos (RGGIT) en relación con las obligaciones de información, para incluir al comercializador de fondos españoles como nuevo obligado tributario (apartados 1.a y 4 del art. 42, así como letras e y f del art. 47.1 RGGIT).

5) Modificaciones en el reglamento de recaudación

Los cambios en el RD 939/2005, de 29 de julio, por el que se aprueba el Reglamento General de Recaudación (RGR) afectan, por un lado, a la modificación del art. 29.1, en relación con la regulación de los plazos en que las entidades colaboradoras realizarán la operación de ingreso en el Tesoro de las cantidades recaudadas durante cada quincena.

Y, por otro lado, se añade en el art. 19.3 RGR, relativo al horario de caja en que las entidades colaboradoras han de admitir los ingresos, que cada Administración tributaria podrá limitar la prestación del servicio a un número de horas inferior, dentro del horario de caja.


No hay comentarios:

Publicar un comentario