jueves, 7 de noviembre de 2013

Llei 16/2013 de fiscalitat mediambiental / Ley 16/2013 de fiscalidad medioambiental

La Llei 16/2013, de 29 d’octubre, per la qual s’estableixen determinades mesures en matèria de fiscalitat mediambiental i s’adopten altres mesures tributàries i financeres, introdueix alguns canvis normatius en diverses figures tributàries.

Les principals novetats incorporades per la Llei 16/2013 són, de forma resumida, les següents:
 
1) Impost sobre la renda de les persones físiques
 
L’art. 30.2 del a Llei 35/2006, de 28 de novembre, de l’impost sobre la renda de les persones físiques (LIRPF) es modifica (amb efectes des de l’1 de gener de 2013) per establir que en aquest impost no serà aplicable la nova norma del TRLIS que no considera despeses fiscalment deduïbles les rendes negatives obtingudes a l’estranger a través d’un establiment permanent, excepte en el cas de transmissió del mateix o cessament de la seva activitat (nou art. 14.1.k TRLIS), de manera que en l’IRPF sí que s’admet la deducció d’aquestes rendes negatives per determinar el rendiment net d’activitats econòmiques en estimació directa.
 
D’altra banda, amb efectes des de l’1 de gener de 2014, es modifica l’art. 96.2 LIRPF (dedicat a les rendes excloses de l’obligació de declarar) per precisar que, en relació amb els guanys patrimonials sotmesos a retenció o ingrés a compte, amb el límit de 1.600 euros anuals, no serà d’aplicació aquesta exclusió respecte dels guanys patrimonials procedents de transmissions o reemborsaments d’accions o participacions d’institucions d’inversió col·lectiva en els quals la base de retenció, conforme al que s’estableixi reglamentàriament, no procedeixi determinar-la per la quantia a integrar a la base imposable. És a dir, quan la base de retenció no s’hagi determinat en funció de la quantia a integrar a la base imposable, el guany patrimonial obtingut no podrà computar-se com a guany patrimonial sotmès a retenció o ingrés a compte a l’efecte dels límits excloents de l’obligació de declarar.
 
Finalment, es modifica l’art. 100.4 LIRPF per incloure a les entitats comercialitzadores de fons d’inversió en l’obligació d’informar dels partícips inclosos en els seus registres. I es modifica també la DA 13ª LIRPF, per incloure dins de l’obligació de subministrament d’informació a les entitats comercialitzadores en territori espanyol d’accions o participacions d’institucions d’inversió col·lectiva domiciliades a Espanya.
 
2) Impost sobre societats
 
En l’art. 14.1 del Reial Decret Legislatiu 4/2004, de 5 de març, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de l’impost sobre societats (TRLIS), dedicat a les despeses no deduïbles, s’afegeixen les lletres j, k i l, per les quals s’estableix la no deduïbilitat de la deterioració de valor de les participacions en el capital o fons propis d’entitats, així com de les rendes negatives generades durant el termini de manteniment d’establiments permanents situats a l’estranger. Aquestes mesures tracten d’evitar la doble deduïbilitat de les pèrdues, en un primer moment, en seu de l’entitat o de l’establiment permanent que les genera, i, en un segon, en seu de l’inversor o casa central.
 
Així mateix, es prorroguen per als exercicis 2014 i 2015 una part de les mesures de caràcter temporal ja incorporades a través del RDL 12/2012, de 30 de març, pel qual s’introdueixen diverses mesures tributàries i administratives dirigides a la reducció del dèficit públic, i del RDL 20/2012, de 13 de juliol, de mesures per garantir l’estabilitat pressupostària i de foment de la competitivitat. Concretament, es tracta de la limitació en la compensació de bases imposables negatives, la limitació en la deduïbilitat fiscal del fons de comerç en les seves diferents versions i dels actius intangibles de vida útil indefinida, i del límit establert en l’aplicació de les deduccions per incentivar determinades activitats, en cada període impositiu.
 
També es prorroguen per als exercicis 2014 i 2015 la inclusió, a la base dels pagaments fraccionats que es realitzin en els referits exercicis, del 25% dels dividends i rendes que procedeixen de la transmissió de participacions que tenen dret al règim d’exempció i l’establiment d’un pagament fraccionat mínim determinat en funció del resultat comptable de l’exercici, si bé exclusivament per a les grans empreses. A més, es prorroguen per 2014 els tipus incrementats corresponents als pagaments fraccionats.
 
Es reforma l’art. 38.2 TRLIS, per a establir la vigència indefinida de la deducció per inversions en produccions cinematogràfiques i sèries audiovisuals, i s’amplia la base d’aquesta deducció, incloent les còpies i les despeses de publicitat que siguin a càrrec del productor.
 
Així mateix, es modifica l’art. 33 TRLIS, dedicat a la bonificació per rendes obtingudes a Ceuta i Melilla, amb la finalitat d’equiparar-la a la regulació existent en l’àmbit de les persones físiques i d’establir unes regles mínimes que facilitin l’aplicació pràctica de la bonificació.
 
Finalment, es canvia la DT 30ª TRLIS, per a establir una pròrroga per als contractes d’arrendament financer els períodes anuals de durada dels quals s’iniciïn en els anys 2012 a 2015, de l’excepció prevista en la normativa de l’impost respecte al caràcter constant o creixent de la part que es correspon amb recuperació del cost del bé en les quotes d’arrendament financer.
 
3) Impost sobre la renda de no residents
 
L’art. 28.3 del Reial Decret Legislatiu 5/2004, de 5 de març, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de l’impost sobre la renda de no residents (TRLIRNR), es modifica per establir que la no exigència als contribuents per aquest impost de la presentació de la declaració corresponent a les rendes respecte de les quals s’hagués practicat la retenció o efectuat l’ingrés a compte, no serà aplicable (és a dir, que existirà obligació de declarar) en el cas de guanys patrimonials derivats del reemborsament de participacions en fons d’inversió regulats en la Llei 35/2003, de 4 de novembre, d’institucions d’inversió col·lectiva, quan la retenció practicada hagi resultat inferior a la quota tributària.
 
S’afegeix un paràgraf tercer a l’art. 31.2 TRLIRNR, en el qual s’estableix que, en els reemborsaments de participacions en fons d’inversió regulats per la Llei 35/2003, de 4 de novembre, d’institucions d’inversió col·lectiva, la base per al càlcul de la retenció serà la que es determini reglamentàriament.
 
I es canvia la redacció del paràgraf tercer de l’art. 53.4 TRLIRNR, per disposar que també estaran subjectes a  l’obligació d’informació les entitats comercialitzadores respecte de les accions i participacions en les institucions d’inversió col·lectiva incloses en els seus registres d’accionistes o partícips.
 
4) Impostos locals
 
Els apartats 3 i 4 de l’art. 108 del Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s’aprova el text refós de la Llei reguladora de les Hisendes locals (TRLRHL) són modificats per aplicar també en l’impost sobre l’increment de  valor dels terrenys de  naturalesa urbana la bonificació potestativa establerta en l’impost sobre béns immobles, en l’impost sobre activitats econòmiques i en l’impost sobre construccions, instal·lacions i obres, quan es desenvolupin activitats econòmiques que siguin declarades d’especial interès o utilitat municipal per concórrer circumstàncies socials, culturals, històric-artístiques o de foment de l’ocupació que justifiquin tal declaració.
 
D’altra banda, es reformen els arts. 68 i 69 TRLRHL, dedicats a la reducció de la base imposable de l’impost sobre béns immobles, per incorporar els ajustos tècnics necessaris en el supòsit en què l’aplicació dels coeficients d’actualització previstos en l’art. 32.2 del text refós de la Llei del Cadastre Immobiliari suposi un decrement de la base imposable dels immobles.
 
Així mateix, l’art. 8 de la Llei 16/2013, de 29 d’octubre, dota de continuïtat a l’increment del tipus impositiu de l’impost sobre béns immobles per als immobles urbans, establert al desembre de 2011, evitant l’impacte negatiu inicialment previst per 2014.
 
Finalment, es canvia la redacció de l’art. 32.2.c del Reial Decret Legislatiu 1/2004, de 5 de març, pel qual s’aprova el text refós de la Llei del Cadastre Immobiliari (TRLCI) per ampliar el termini perquè els ajuntaments sol·licitin l’aplicació dels coeficients d’actualització previstos en aquest precepte. I s’afegeix una DA 5ª per possibilitar que mitjançant ordre ministerial es reguli l’edicte electrònic en l’àmbit cadastral, en aplicació del previst en l’art. 112.1 LGT.
 
5) Impost sobre els gasos fluorats d’efecte hivernacle
 
Es crea l’impost sobre els gasos fluorats d’efecte hivernacle, amb efectes des de l’1 de gener de 2014. Es tracta d’un tribut de naturalesa indirecta que recau sobre el consum d’aquests gasos i grava, en fase única, la posada a consum dels mateixos atenent al potencial d’escalfament atmosfèric. L’impost s’aplicarà en tot el territori espanyol.
 
Estarà subjecta a l’impost la primera venda o lliurament dels gasos fluorats d’efecte hivernacle després de la seva producció, importació o adquisició intracomunitària, així com el seu autoconsum. No obstant això, no estaran subjectes a l’impost les vendes o lliuraments de gasos fluorats d’efecte hivernacle que impliquin el seu enviament directe pel productor, importador o adquirent intracomunitari a una destinació fora de l’àmbit territorial d’aplicació de l’impost.
 
Seran contribuents de l’impost els fabricants, importadors, o adquirents intracomunitaris de gasos fluorats d’efecte hivernacle i els empresaris revenedors que realitzin les vendes o lliuraments o les operacions d’autoconsum subjectes a l’impost.
 
Cal tenir en compte, així mateix, que s’estableix una deducció de l’impost en els supòsits en què s’acrediti la destrucció dels productes objecte del gravamen, amb la finalitat d’estimular el desenvolupament de tecnologies ecològiques.
 
6) Impost especial sobre determinats mitjans de transport
 
Es modifiquen els arts. 65 i 66 de la Llei 38/1992, de 28 de desembre, d’impostos especials (LIE) per regular l’exempció de l’impost especial sobre determinats mitjans de transport en la primera matriculació o, si escau, en la circulació o utilització de les embarcacions d’esbarjo o d’esports nàutics destinades per les empreses exclusivament a les activitats de lloguer amb independència de la longitud de la seva eslora.
 
7) Impost sobre hidrocarburs
 
Es modifiquen l’epígraf 1.10 de la tarifa 1ª, els epígrafs 2.8, 2.11 i 2.13 i es crea l’epígraf 2.20 de la tarifa 2ª de l’impost sobre hidrocarburs, en l’art. 50.1 LIE. A més, s’afegeix un apartat 4 en l’art. 50 LIE, en relació amb els subministraments de gas natural destinat a ser utilitzat en una planta de cogeneració d’energia elèctrica i energia tèrmica útil. I, finalment, s’estableixen algunes modificacions en el règim sancionador establert en l’art. 55 LIE.
 
8) Impost sobre la producció de combustible nuclear gastat i residus radioactius resultants de la generació d’energia nucleoelèctrica
 
Es reforma l’impost sobre la producció de combustible nuclear gastat i residus radioactius resultants de la generació d’energia nucleoelèctrica, creat per la Llei 15/2012, de 27 de desembre, de mesures fiscals per a la sostenibilitat energètica.
 
Es modifica el fet imposable tant per incorporar la definició de combustible nuclear gastat com per precisar que es grava la producció de combustible nuclear gastat resultant de cada reactor. A més, es regula la forma de determinar la base imposable en els supòsits de cessament definitiu de l’explotació i es modifica el període impositiu, que passa a ser el cicle d’operació de cada reactor, és a dir, el temps que transcorre entre dues parades de recàrrega del combustible nuclear gastat del nucli del reactor.
 
Així mateix, es procedeix a una nova regulació dels pagaments a compte, establint dos pagaments fraccionats de cada període impositiu en curs, a realitzar en els mesos de juny i desembre. La base per calcular el pagament fraccionat passa a estar constituïda pels quilograms de metall pesat que s’estimi contingui el combustible nuclear gastat a extreure definitivament del reactor a la finalització del corresponent període impositiu en curs corregida per un coeficient. D’igual forma, l’autoliquidació definitiva haurà de practicar-se en els vint primers dies del mes següent a la finalització del període impositiu. Finalment, en relació amb els residus radioactius resultants de la generació d’energia nucleoelèctrica, es modifiquen els terminis dels pagaments fraccionats per fer-los coincidents amb els establerts per al combustible nuclear gastat.
 
-----------------------------------------------------------------------------
 
La Ley 16/2013, de 29 de octubre, por la que se establecen determinadas medidas en materia de fiscalidad medioambiental y se adoptan otras medidas tributarias y financieras, introduce algunos cambios normativos en diversas figuras tributarias.
 
Las principales novedades incorporadas por la Ley 16/2013, de 29 de octubre, son, de forma resumida, las siguientes:
 
1) Impuesto sobre la renta de las personas físicas
 
El art. 30.2 de la Ley 35/2006, de 28 de noviembre, del impuesto sobre la renta de las personas físicas (LIRPF) se modifica (con efectos desde el 1 de enero de 2013) para establecer que en este impuesto no será aplicable la nueva norma del TRLIS que no considera gastos fiscalmente deducibles las rentas negativas obtenidas en el extranjero a través de un establecimiento permanente, excepto en el caso de transmisión del mismo o cese de su actividad (nuevo art. 14.1.k TRLIS), de forma que en el IRPF sí que se admite la deducción de estas rentas negativas para determinar el rendimiento neto de actividades económicas en estimación directa.
 
Por otra parte, con efectos desde el 1 de enero de 2014, se modifica el art. 96.2 LIRPF (dedicado a las rentas excluidas de la obligación de declarar) para precisar que, en relación con las ganancias patrimoniales sometidas a retención o ingreso a cuenta, con el límite de 1.600 euros anuales, no será de aplicación dicha exclusión respecto de las ganancias patrimoniales procedentes de transmisiones o reembolsos de acciones o participaciones de instituciones de inversión colectiva en las que la base de retención, conforme a lo que se establezca reglamentariamente, no proceda determinarla por la cuantía a integrar en la base imponible. Es decir, cuando la base de retención no se haya determinado en función de la cuantía a integrar en la base imponible, la ganancia patrimonial obtenida no podrá computarse como ganancia patrimonial sometida a retención o ingreso a cuenta a efectos de los límites excluyentes de la obligación de declarar.
 
Por último, se modifica el art. 100.4 LIRPF para incluir a las entidades comercializadoras de fondos de inversión en la obligación de informar de los partícipes incluidos en sus registros. Y se modifica también la DA 13ª LIRPF, para incluir dentro de la obligación de suministro de información a las entidades comercializadoras en territorio español de acciones o participaciones de instituciones de inversión colectiva domiciliadas en España.
 
2) Impuesto sobre sociedades
 
En el art. 14.1 del Real Decreto Legislativo 4/2004, de 5 de marzo, por el que se aprueba el texto refundido de la Ley del impuesto sobre sociedades (TRLIS), dedicado a los gastos no deducibles, se añaden las letras j, k y l, por las que se establece la no deducibilidad del deterioro de valor de las participaciones en el capital o fondos propios de entidades, así como de las rentas negativas generadas durante el plazo de mantenimiento de establecimientos permanentes ubicados en el extranjero. Estas medidas tratan de evitar la doble deducibilidad de las pérdidas, en un primer momento, en sede de la entidad o del establecimiento permanente que las genera, y, en un segundo, en sede del inversor o casa central.
 
Asimismo, se prorrogan para los ejercicios 2014 y 2015 una parte de las medidas de carácter temporal ya incorporadas a través del RDL 12/2012, de 30 de marzo, por el que se introducen diversas medidas tributarias y administrativas dirigidas a la reducción del déficit público, y del RDL 20/2012, de 13 de julio, de medidas para garantizar la estabilidad presupuestaria y de fomento de la competitividad. Concretamente, se trata de la limitación en la compensación de bases imponibles negativas, la limitación en la deducibilidad fiscal del fondo de comercio en sus diferentes versiones y de los activos intangibles de vida útil indefinida, y del límite establecido en la aplicación de las deducciones para incentivar determinadas actividades, en cada período impositivo.
 
También se prorrogan para los ejercicios 2014 y 2015 la inclusión, en la base de los pagos fraccionados que se realicen en los referidos ejercicios, del 25% de los dividendos y rentas que proceden de la transmisión de participaciones que tienen derecho al régimen de exención y el establecimiento de un pago fraccionado mínimo determinado en función del resultado contable del ejercicio, si bien exclusivamente para las grandes empresas. Además, se prorrogan para 2014 los tipos incrementados correspondientes a los pagos fraccionados.
 
Se reforma el art. 38.2 TRLIS, para establecer la vigencia indefinida de la deducción por inversiones en producciones cinematográficas y series audiovisuales, y se amplía la base de esta deducción, incluyendo las copias y los gastos de publicidad que corran a cargo del productor.
 
Asimismo, se modifica el art. 33 TRLIS, dedicado a la bonificación por rentas obtenidas en Ceuta y Melilla, con la finalidad de equipararla a la regulación existente en el ámbito de las personas físicas y de establecer unas reglas mínimas que faciliten la aplicación práctica de la bonificación.
 
Finalmente, se cambia la DT 30ª TRLIS, para establecer una prórroga para los contratos de arrendamiento financiero cuyos períodos anuales de duración se inicien en los años 2012 a 2015, de la excepción prevista en la normativa del impuesto respecto al carácter constante o creciente de la parte que se corresponde con recuperación del coste del bien en las cuotas de arrendamiento financiero.
 
3) Impuesto sobre la renta de no residentes
 
El art. 28.3 del Real Decreto Legislativo 5/2004, de 5 de marzo, por el que se aprueba el texto refundido de la Ley del impuesto sobre la renta de no residentes (TRLIRNR), se modifica para establecer que la no exigencia a los contribuyentes por este impuesto de la presentación de la declaración correspondiente a las rentas respecto de las que se hubiese practicado la retención o efectuado el ingreso a cuenta, no será aplicable (es decir, que existirá obligación de declarar) en el caso de ganancias patrimoniales derivadas del reembolso de participaciones en fondos de inversión regulados en la Ley 35/2003, de 4 de noviembre, de instituciones de inversión colectiva, cuando la retención practicada haya resultado inferior a la cuota tributaria.
 
Se añade un párrafo tercero al art. 31.2 TRLIRNR, en el que se establece que, en los reembolsos de participaciones en fondos de inversión regulados por la Ley 35/2003, de 4 de noviembre, de instituciones de inversión colectiva, la base para el cálculo de la retención será la que se determine reglamentariamente.
 
Y se cambia la redacción del párrafo tercero del art. 53.4 TRLIRNR, para disponer que también estarán sujetas a la obligación de información las entidades comercializadoras respecto de las acciones y participaciones en las instituciones de inversión colectiva incluidas en sus registros de accionistas o partícipes.
 
4) Impuestos locales
 
Los apartados 3 y 4 del art. 108 del Real Decreto Legislativo 2/2004, de 5 de marzo, por el que se aprueba el texto refundido de la Ley reguladora de las Haciendas locales (TRLRHL) son modificados para aplicar también en el impuesto sobre el incremento de valor de los terrenos de naturaleza urbana la bonificación potestativa establecida en el impuesto sobre bienes inmuebles, en el impuesto sobre actividades económicas y en el impuesto sobre construcciones, instalaciones y obras, cuando se desarrollen actividades económicas que sean declaradas de especial interés o utilidad municipal por concurrir circunstancias sociales, culturales, histórico-artísticas o de fomento del empleo que justifiquen tal declaración.
 
Por otra parte, se reforman los arts. 68 y 69 TRLRHL, dedicados a la reducción de la base imponible del impuesto sobre bienes inmuebles, para incorporar los ajustes técnicos necesarios en el supuesto en que la aplicación de los coeficientes de actualización previstos en el art. 32.2 del texto refundido de la Ley del Catastro Inmobiliario suponga un decremento de la base imponible de los inmuebles.
 
Asimismo, el art. 8 de la Ley 16/2013, de 29 de octubre, dota de continuidad al incremento del tipo impositivo del impuesto sobre bienes inmuebles para los inmuebles urbanos, establecido en diciembre de 2011, evitando el impacto negativo inicialmente previsto para 2014.
 
Finalmente, se cambia la redacción del art. 32.2.c del Real Decreto Legislativo 1/2004, de 5 de marzo, por el que se aprueba el texto refundido de la Ley del Catastro Inmobiliario (TRLCI) para ampliar el plazo para que los ayuntamientos soliciten la aplicación de los coeficientes de actualización previstos en dicho precepto. Y se añade una DA 5ª para posibilitar que mediante orden ministerial se regule el edicto electrónico en el ámbito catastral, en aplicación de lo previsto en el art. 112.1 LGT.
 
5) Impuesto sobre los gases fluorados de efecto invernadero
 
Se crea el impuesto sobre los gases fluorados de efecto invernadero, con efectos desde el 1 de enero de 2014. Se trata de un tributo de naturaleza indirecta que recae sobre el consumo de estos gases y grava, en fase única, la puesta a consumo de los mismos atendiendo al potencial de calentamiento atmosférico. El impuesto se aplicará en todo el territorio español.
 
Estará sujeta al impuesto la primera venta o entrega de los gases fluorados de efecto invernadero tras su producción, importación o adquisición intracomunitaria, así como su autoconsumo. No obstante, no estarán sujetas al impuesto las ventas o entregas de gases fluorados de efecto invernadero que impliquen su envío directo por el productor, importador o adquirente intracomunitario a un destino fuera del ámbito territorial de aplicación del impuesto.
 
Serán contribuyentes del impuesto los fabricantes, importadores, o adquirentes intracomunitarios de gases fluorados de efecto invernadero y los empresarios revendedores que realicen las ventas o entregas o las operaciones de autoconsumo sujetas al impuesto.
 
Hay que tener en cuenta, asimismo, que se establece una deducción del impuesto en los supuestos en que se acredite la destrucción de los productos objeto del gravamen, con el fin de estimular el desarrollo de tecnologías ecológicas.
 
6) Impuesto especial sobre determinados medios de transporte
 
Se modifican los arts. 65 y 66 de la Ley 38/1992, de 28 de diciembre, de impuestos especiales (LIE) para regular la exención del impuesto especial sobre determinados medios de transporte en la primera matriculación o, en su caso, en la circulación o utilización de las embarcaciones de recreo o de deportes náuticos destinadas por las empresas exclusivamente a las actividades de alquiler con independencia de la longitud de su eslora.
 
7) Impuesto sobre hidrocarburos
 
Se modifican el epígrafe 1.10 de la tarifa 1ª, los epígrafes 2.8, 2.11 y 2.13 y se crea el epígrafe 2.20 de la tarifa 2ª del impuesto sobre hidrocarburos, en el art. 50.1 LIE. Además, se añade un apartado 4 en el art. 50 LIE, en relación con los suministros de gas natural destinado a ser utilizado en una planta de cogeneración de energía eléctrica y energía térmica útil. Y, por último, se establecen algunas modificaciones en el régimen sancionador establecido en el art. 55 LIE.
 
8) Impuesto sobre la producción de combustible nuclear gastado y residuos radiactivos resultantes de la generación de energía nucleoeléctrica
 
Se reforma el impuesto sobre la producción de combustible nuclear gastado y residuos radiactivos resultantes de la generación de energía nucleoeléctrica, creado por la Ley 15/2012, de 27 de diciembre, de medidas fiscales para la sostenibilidad energética.
 
Se modifica el hecho imponible tanto para incorporar la definición de combustible nuclear gastado como para precisar que se grava la producción de combustible nuclear gastado resultante de cada reactor. Además, se regula la forma de determinar la base imponible en los supuestos de cese definitivo de la explotación y se modifica el período impositivo, que pasa a ser el ciclo de operación de cada reactor, es decir, el tiempo que transcurre entre dos paradas de recarga del combustible nuclear gastado del núcleo del reactor.
 
Asimismo, se procede a una nueva regulación de los pagos a cuenta, estableciendo dos pagos fraccionados de cada período impositivo en curso, a realizar en los meses de junio y diciembre. La base para calcular el pago fraccionado pasa a estar constituida por los kilogramos de metal pesado que se estime contenga el combustible nuclear gastado a extraer definitivamente del reactor a la finalización del correspondiente periodo impositivo en curso corregida por un coeficiente. De igual forma, la autoliquidación definitiva deberá practicarse en los veinte primeros días del mes siguiente a la finalización del periodo impositivo. Por último, en relación con los residuos radiactivos resultantes de la generación de energía nucleoeléctrica, se modifican los plazos de los pagos fraccionados para hacerlos coincidentes con los establecidos para el combustible nuclear gastado.

No hay comentarios:

Publicar un comentario